Retail verpakkingen voor verse groenten en fruit
Home Ons verhaal
Opgericht in 1922, en dit is nog maar het begin!
NNZ werd in 1922 opgericht en slaagde erin samen te werken met andere culturen, waarbij elke nieuwe dag begroet werd als een nieuw avontuur met nieuwe kansen. Vanuit deze sterke punten streven de oprichter en zijn opvolgers – ondernemers in hart en nieren – de ambitie na om een multinationale leverancier van verpakkingsmaterialen aan de agrarische en industriële markten te worden. We wilden geïnspireerde verpakkingsoplossingen creëren voor het gezamenlijke succes van onze klanten, leveranciers en werknemers.
Tegenwoordig is NNZ een internationaal bedrijf, gespecialiseerd in verpakkingen voor klanten in de AGF-sector en industrie. Het familiebedrijf heeft zich gestaag ontwikkeld tot een organisatie met een hoofdkantoor in Groningen (Nederland), met een omzet van € 170 miljoen, 250 werknemers, een wereldwijd netwerk van partners en 24 vestigingen in Europa, de Verenigde Staten, Canada en Afrika.
Onze visie
NNZ wil geïnspireerde verpakkingsoplossingen creëren om bij te dragen aan het succes van onze klanten, leveranciers en werknemers.
Onze missie
We bieden duurzame verpakkingsoplossingen die zijn afgestemd op de huidige en toekomstige klantbehoeften, waarbij we onze klant begrijpen en ondersteunen met een toonaangevend portfolio voor hun producten, pro-actieve service en advies op maat.
Onze overtuigingen
We kunnen onze missie alleen bereiken dankzij ons sterke netwerk van partners en flexibele aanpak:
'Onze groei is gebaseerd op de sterke punten van NNZ, waaronder onze mensen, relaties en de waarde die we onze klanten bieden, volgens onze strategie van een hechte relatie met de klant en serviceverlening.
Ons eerste decennium staat in het teken van pionieren: Oprichter Rien Boot (1889-1964) begint in 1922 aan het verhaal van NNZ (Noord Nederlandsche Zakkenhandel). Het eerste filiaal is een pakhuis in Groningen, met de naam Libau, dat al snel wordt gevolgd door een pand aan het Hoornsche Diep in Groningen in 1924. Baanbrekende stappen zijn onder meer: buitenlandse reizen naar de Baltische Staten, Tsjechië en Hongarije. Maar ook de aankoop van jute zakken en jute stof in Pakistan, India en Bangladesh. In 1928 werd een omzet gemaakt van 334.000 gulden.
Ons tweede decennium staat in het teken van ontdekken: Leendert Boot (1911-1972) reisde naar alle uithoeken van Europa voor zakelijke kansen. In 1939 bezocht hij zelfs Amerika, waar hij contacten legde met een suikerfabriek. In Amerika kocht hij papieren en katoenen suikerzakken die hij via de Holland Amerika Lijn naar Nederland verscheepte.
Ons derde decennium staat in het teken van toewijding: Om aan de groeiende vraag te voldoen, ging Leendert na de oorlog opnieuw op pad. In 1947 kocht hij jute zakken in Amerika en Canada. Er werden meerwandige papieren zakken aan het assortiment toegevoegd en er werd een joint venture opgezet met de Amerikaanse Chase Bag company, om in te spelen op de ontwikkeling van Spanje als een belangrijke afzetmarkt voor uienzakken.
Ons vierde decennium staat in het teken van betrouwbaarheid. Betrouwbare leveringen en zakelijke integriteit stuwen het bedrijf voort. In 1954 treedt Rien Boot's tweede zoon, Wim Boot, toe tot het bedrijf. In 1957 had NNZ ongeveer 50 werknemers en vierde de opening van een nieuwe vestiging met de eerste jute drukmachine.
Ons vijfde decennium staat in het teken van veranderingen: in de jaren ‘60 draait alles bij NNZ om het inslaan van nieuwe wegen. Nieuwe soorten verpakkingsmateriaal, zoals leno netzakken, meerwandige papieren zakken, karton, polypropyleen en polyethyleen waren in opkomst. Na het vertrek van Dhr. Boot Sr. op 1 december 1961, werden Leendert en Wim Boot de nieuwe directeuren van NNZ.
Ons zesde decennium staat in het teken van de rebranding van NNZ. In 1970 besloot Wim Boot om de naam ‘Noord Nederlandsche Zakkenhandel N.V.’ te veranderen naar ‘NNZ industrial packaging bv.’. Dit besluit werd mede genomen door de toegenomen internationale contacten en omdat het productassortiment niet langer beperkt was tot zakken, maar veel meer verschillende soorten verpakkingen omvatte.
Ons zevende decennium staat in het teken van de start van de geografische uitbreiding. In 1983 werd onze eerste vestiging in Duitsland geopend en twee jaar later openden we ons verkoopkantoor in Roswell, in de Amerikaanse staat Georgia, onder de leiding van Marco Boot. In 1998 telt NNZ 100 werknemers, 14 internationale filialen en werd de omzet in vijf jaar tijd verdubbeld tot zo’n100 miljoen gulden.
Ons achtste decennium staat in het teken van herpositionering. Len Boot voegde zich bij NNZ en herpositioneerde NNZ als een onafhankelijke adviseur die klanten de beste verpakkingsoplossingen aanbiedt en niet meer zelf produceert. Ook richt Len Boot een afdeling op voor onderzoek en ontwikkeling. Dit leidt tot een reeks bekroonde verpakkingsproducten, zoals Carry-Fresh, Liqui-Sorb en Twin-Bag.
Ons negende decennium staat in het teken van een nieuwe visie. In juni 2002 werden een nieuw logo en een nieuwe slogan gepresenteerd: NNZ the packaging network. NNZ groeide uit tot de spil van een internationaal netwerk van fabrikanten, verpakkers, distributeurs, universiteiten, regeringen en klanten. Vanaf 2004 staat Len Boot, de derde generatie, aan het hoofd van het bedrijf. Op 11 mei 2007 opende NNZ een nieuw en duurzaam kantoor in Groningen voor NNZ Benelux en de NNZ Groep. ISO- en BRC-certificeringen zijn de bekroning van de kwaliteit van zowel de bedrijfsprocessen als de eindproducten.
Ons tiende decennium staat in het teken van multinational. NNZ is marktleider op het gebied van transport-, groothandels- en consumentenverpakkingen voor de AGF-branche. Het bedrijf vervolgt zijn groeitraject op het gebied van industriële verpakkingen. Het bedrijf boekte een omzet van 170 miljoen euro, telt 250 werknemers en heeft 22 dochterondernemingen in 18 landen. Ook beschikt NNZ over een internationaal netwerk van bedrijven waarmee wordt samengewerkt in meer dan 50 landen over de hele wereld.
Ook nu blijft NNZ groeien als een multinationaal verpakkingsbedrijf dat klanten in de productie- en industriële markten bedient dankzij een strategie die is gebaseerd op nauwe banden met onze klanten en service, met de nadruk op duurzaamheid en innovatie in alle onderdelen van onze activiteiten. NNZ is al sinds 1922 bezig om zichzelf, de producten en de dienstverlening opnieuw vorm te geven. En dit is nog maar het begin!
NNZ geeft al sinds 1922 opnieuw vorm aan verpakkingen. Niet alleen door innovatieve oplossingen voor onze klanten te creëren. We doen dat ook door de NNZ organisatie voortdurend te vernieuwen. Hoe we dat 100 jaar lang hebben gedaan én blijven doen zie je in de film '100 jaar NNZ' op onze jubileum pagina.
Duurzaamheid
Wereldwijd strategisch locaties
Pionieren
Betrouwbaar en ethisch
Langetermijnpartnerschappen
Teamwork
#Rethink innovation
Volledige logistieke service
Onafhankelijk advies
Inzicht in innovatie
Nauwe banden met klanten
Uitgebreide portfolio
"*" Verplicht veld
Deze cookies worden gebruikt om de prestaties en functionaliteit van de website te optimaliseren. Deze cookies zijn niet essentieel voor het gebruik van de website. Het is echter wel mogelijk dat bepaalde onderdelen van de website minder goed werken zonder deze cookies.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we kunnen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt en hoe gebruikers onze website ervaren. Deze cookies helpen ons ook om de website te optimaliseren om de beste gebruikerservaring te bieden.
Met deze cookies kunnen advertentienetwerken uw online gedrag volgen, zodat ze u relevante advertenties kunnen laten zien op basis van uw interesses en online gedrag. Deze cookies voorkomen ook dat steeds dezelfde advertenties worden getoond.