Retail verpakkingen voor verse groenten en fruit
Home News Wat consumenten echt willen in verpakkingen voor zachtfruit: deel 1 van 3
Hoe belangrijk is een duurzame verpakking voor de consument?
In welke mate is duurzaamheid en een duurzame verpakking echt belangrijk voor consumenten? Kopen consumenten daadwerkelijk wat ze beweren te kopen? Wat vinden consumenten belangrijk en hoe handelen ze in een gesimuleerd koopscenario?
Om deze vragen te beantwoorden heeft NNZ, marktleider in groente- en fruitverpakkingen, onlangs een grootschalig onderzoek uitgevoerd in Duitsland (met ruim 300 interviews en 11.700 koopprikkels). NNZ deed onderzoek naar verpakkingsmaterialen voor blauwe bessen en aardbeien. De samenvatting van de resultaten werd gepresenteerd op het European Packaging Forum in Düsseldorf.
Ons onderzoek biedt essentiële informatie voor retailers, telers en leveranciers die actief zijn in de zachtfruitsector,’ zegt Alies Padding, innovatiemanager bij NNZ, het verpakkingsnetwerk. ‘Het geeft inzicht in de associaties en koopcriteria voor verpakt zachtfruit en het zal geen verrassing zijn: consumenten kopen niet wat ze beweren te kopen! Het is ook duidelijk dat consumenten met veel emotie maar weinig kennis praten over de duurzaamheid van plastic, karton en pulpverpakkingen. Consumenten hebben weinig kennis of associatie met de milieukenmerken of informatie op de verpakking. Tijdens het onderzoek zeiden veel respondenten dat ze graag duidelijke uitleg wilden over de juiste afvalstromen voor de verpakkingen. Dit is een kans voor de branche om bij te dragen aan onze gezamenlijke doelstellingen om in de nabije toekomst 100% van onze verpakkingen te recyclen.
Het werd vooral duidelijk dat de consument de meeste waarde hecht aan de kwaliteit van het zachtfruit en dat alle andere criteria daaraan ondergeschikt zijn. En zoals we allemaal weten, is de primaire functie van de verpakking respectievelijk het beschermen van de kwaliteit en het voorkomen van voedselverspilling in de toeleveringsketen. Het onderzoek voorspelt het percentage consumenten dat een bepaald type pulp, karton of plastic verpakking zal kiezen, en waarom’. NNZ publiceert de resultaten in 3 blogs.
In dit eerste deel bespreken we de resultaten van de consumentenvisie op duurzaamheid en duurzame verpakkingen, aan de hand van de volgende vragen:
De concepten rondom duurzaamheid, zoals de ‘koolstof voetafdruk’ en ‘biologisch afbreekbaar’, worden niet volledig begrepen. En als het gaat om de duurzaamheid van verpakkingsmaterialen, hebben respondenten relatief veel vertrouwen in hun kennis van de duurzaamheid van kartonnen verpakkingen. In werkelijkheid weten ze eigenlijk heel weinig. Wat weten en begrijpen consumenten van de milieukenmerken van plastic? Verpakkingsmaterialen: respondenten hebben minder vertrouwen in hun kennis van duurzaamheid. Hun opmerkingen beperken zich meestal tot: ‘veroorzaakt te veel plastic afval’ en ‘is schadelijk voor het milieu’.
Samengevat: consumenten zijn slecht geïnformeerd over duurzaamheid in het algemeen en de duurzaamheid van de verschillende verpakkingsmaterialen. Zowel de branche als de politiek kan hier nog veel terrein winnen.
Van de milieukenmerken die in het onderzoek werden genoemd, waren de Duitse consumenten alleen bekend met de hieronder vermelde nummers 4 en 13. In het algemeen kunnen we er dus van uitgaan dat deze milieukenmerken weinig invloed hebben op het koopgedrag. Maar liefst 90% van de consumenten geeft aan een eenvoudige uitleg op de verpakking op prijs te stellen om afval van verpakkingsmaterialen correct te kunnen scheiden. NNZ gaat hierover graag in gesprek met collega’s en retailers in de branche.
In de volgende blog onthullen we de emotionele en rationele criteria die de aankoopbeslissingen beïnvloeden van verpakt zachtfruit.
"*" Verplicht veld
Deze cookies worden gebruikt om de prestaties en functionaliteit van de website te optimaliseren. Deze cookies zijn niet essentieel voor het gebruik van de website. Het is echter wel mogelijk dat bepaalde onderdelen van de website minder goed werken zonder deze cookies.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we kunnen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt en hoe gebruikers onze website ervaren. Deze cookies helpen ons ook om de website te optimaliseren om de beste gebruikerservaring te bieden.
Met deze cookies kunnen advertentienetwerken uw online gedrag volgen, zodat ze u relevante advertenties kunnen laten zien op basis van uw interesses en online gedrag. Deze cookies voorkomen ook dat steeds dezelfde advertenties worden getoond.