90 273 3284063 2769873692 6 (1)

Persbericht - NNZ 100 jaar

NNZ, 100 jarig Gronings familiebedrijf en multinational wil revolutie in de verpakkingen

 

Een goed bewaard geheim. NNZ is met 250 medewerkers wereldwijd actief met 24 vestigingen in 18 landen op de mondiale markt voor verpakkingen in de agrarische-, industriële- en retail markt. Op 22 oktober 2022 viert men het honderdjarige bestaan. Wat maakt dit Noord-Nederlandse bedrijf van de familie Boot tot een zo bijzonder verhaal?

 

* Unieke kijk in de duurzame toekomst  van verpakkingen
Als onafhankelijk adviseur en maatschappelijk verantwoord bedrijf beschikt NNZ over een unieke visie om de markt voor verpakkingen – een hot item – compleet te ‘reshapen’. Bijvoorbeeld in de verpakkingen die men levert aan het Deense bedrijf Nordic Harvest, pionier in vertical farming. De toekomst in verpakkingen is op geen andere plek zo zichtbaar als op de innovatieafdeling van NNZ. Hier wordt de toekomst spannend en tastbaar.

 

* Vierde generatie Boot neemt langzaam het roer over
NNZ startte 100 jaar geleden in Groningen in het pakhuis Libau. Roos van Vugt de eerste van de vierde generatie die 6 jaar geleden binnen het bedrijf kwam werken en in 2022 sales manager van Nederland is geworden. Roos haar moto is: “Success is not in reaching the destination, but in making the journey”!  Patrick Boot is de tweede van de vierde generatie binnen het familie bedrijf en zal in oktober CFO van NNZ USA worden.

 

* Ongekend sociaal bedrijf met hart voor de medewerkers
Als sociaal gedreven bedrijf is NNZ een voorloper geweest met een eigen familiestatuut, met veel waarborgen voor de medewerkers en de continuïteit van het bedrijf. ‘We zijn een bedrijf met een familie’ is dan ook het statement van de huidige derde generatie. Medewerkers hebben tal van verhalen die getuigen van het sociale karakter: zo zien zij NNZ als één grote familie getuige ook het grote aantal werknemers met een lang dienstverband.

 

* Investeren in de toekomst om ethisch handelen waar te kunnen blijven maken in de praktijk
Ethiek vind ik een prachtig woord, aldus CEO Len Boot. NNZ maakt zich sterk voor duurzaamheid, goede werkomstandigheden en de afwezigheid van kinderarbeid. NNZ weigert ook om te speculeren op de termijnmarkten, noch voor grondstoffen, noch voor valuta; de organisatie omarmt ook naar letter en geest de doelstelling van het ‘EU circulaire economie actieplan’ om alle verpakkingen recyclebaar, composteerbaar  of herbruikbaar te maken op een economisch haalbare manier tegen 2030. Bangladesh krijgt als productieland voor jute de bijzondere aandacht van NNZ onder andere door middel van het feit dat NNZ momenteel daar een school bouwt.

Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met:

CEO Len Boot

NNZ Group

Aarhusweg 1
9723 JJ Groningen
The Netherlands

Telefoon: +31 (0)50 5207830
Email: info@nnz.com
www.nnz.com

Our journey

Libau pand 1923

1922-1930 Pionieren

Ons eerste decennium staat in het teken van pionieren: Oprichter Rien Boot (1889-1964) begint in 1922 aan het verhaal van NNZ (Noord Nederlandsche Zakkenhandel). Het eerste filiaal is een pakhuis in Groningen, met de naam Libau, dat al snel wordt gevolgd door een pand aan het Hoornsche Diep in Groningen in 1924. Baanbrekende stappen zijn onder meer: buitenlandse reizen naar de Baltische Staten, Tsjechië en Hongarije. Maar ook de aankoop van jute zakken en jute stof in Pakistan, India en Bangladesh. In 1928 werd een omzet gemaakt van 334.000 gulden.

1930 1940 NNZ

1930-1940 Ontdekken

Ons tweede decennium staat in het teken van ontdekken: Leendert Boot (1911-1972) reisde naar alle uithoeken van Europa voor zakelijke kansen. In 1939 bezocht hij zelfs Amerika, waar hij contacten legde met een suikerfabriek. In Amerika kocht hij papieren en katoenen suikerzakken die hij via de Holland Amerika Lijn naar Nederland verscheepte.

NNZ Foto 22349 Hlwacv

1940-1950 Toewijding

Ons derde decennium staat in het teken van toewijding: Om aan de groeiende vraag te voldoen, ging Leendert na de oorlog opnieuw op pad. In 1947 kocht hij jute zakken in Amerika en Canada. Er werden meerwandige papieren zakken aan het assortiment toegevoegd en er werd een joint venture opgezet met de Amerikaanse Chase Bag company, om in te spelen op de ontwikkeling van Spanje als een belangrijke afzetmarkt voor uienzakken.

1ste jute printing machine

1950-1960 Betrouwbaar

Ons vierde decennium staat in het teken van betrouwbaarheid. Betrouwbare leveringen en zakelijke integriteit stuwen het bedrijf voort. In 1954 treedt Rien Boot's tweede zoon, Wim Boot, toe tot het bedrijf. In 1957 had NNZ ongeveer 50 werknemers en vierde de opening van een nieuwe vestiging met de eerste jute drukmachine.

New packaging materials

1960-1970 Veranderingen

Ons vijfde decennium staat in het teken van veranderingen: in de jaren ‘60 draait alles bij NNZ om het inslaan van nieuwe wegen. Nieuwe soorten verpakkingsmateriaal, zoals leno netzakken, meerwandige papieren zakken, karton, polypropyleen en polyethyleen waren in opkomst. Na het vertrek van Dhr. Boot Sr. op 1 december 1961, werden Leendert en Wim Boot de nieuwe directeuren van NNZ.

Wim Boot Hr

1970-1980 Rebranding

Ons zesde decennium staat in het teken van de rebranding van NNZ. In 1970 besloot Wim Boot om de naam ‘Noord Nederlandsche Zakkenhandel N.V.’ te veranderen naar ‘NNZ industrial packaging bv.’. Dit besluit werd mede genomen door de toegenomen internationale contacten en omdat het productassortiment niet langer beperkt was tot zakken, maar veel meer verschillende soorten verpakkingen omvatte.

MArco

1980-1990 Geografische uitbreiding

Ons zevende decennium staat in het teken van de start van de geografische uitbreiding. In 1983 werd onze eerste vestiging in Duitsland geopend en twee jaar later openden we ons verkoopkantoor in Roswell, in de Amerikaanse staat Georgia, onder de leiding van Marco Boot. In 1998 telt NNZ 100 werknemers, 14 internationale filialen en werd de omzet in vijf jaar tijd verdubbeld tot zo’n100 miljoen gulden.

Len

1990-2000 Herpositionering

Ons achtste decennium staat in het teken van herpositionering. Len Boot voegde zich bij NNZ en herpositioneerde NNZ als een onafhankelijke adviseur die klanten de beste verpakkingsoplossingen aanbiedt en niet meer zelf produceert. Ook richt Len Boot een afdeling op voor onderzoek en ontwikkeling. Dit leidt tot een reeks bekroonde verpakkingsproducten, zoals Carry-Fresh, Liqui-Sorb en Twin-Bag.

NNZ Group and Benelux

2000-2010 Visionair

Ons negende decennium staat in het teken van een nieuwe visie. In juni 2002 werden een nieuw logo en een nieuwe slogan gepresenteerd: NNZ the packaging network. NNZ groeide uit tot de spil van een internationaal netwerk van fabrikanten, verpakkers, distributeurs, universiteiten, regeringen en klanten. Vanaf 2004 staat Len Boot, de derde generatie, aan het hoofd van het bedrijf. Op 11 mei 2007 opende NNZ een nieuw en duurzaam kantoor in Groningen voor NNZ Benelux en de NNZ Groep. ISO- en BRC-certificeringen zijn de bekroning van de kwaliteit van zowel de bedrijfsprocessen als de eindproducten.

NNZ Partners And Offices

2010-2020 Multinational

Ons tiende decennium staat in het teken van multinational. NNZ is marktleider op het gebied van transport-, groothandels- en consumentenverpakkingen voor de AGF-branche. Het bedrijf vervolgt zijn groeitraject op het gebied van industriële verpakkingen. Het bedrijf boekte een omzet van 170 miljoen euro, telt 250 werknemers en heeft 22 dochterondernemingen in 18 landen. Ook beschikt NNZ over een internationaal netwerk van bedrijven waarmee wordt samengewerkt in meer dan 50 landen over de hele wereld.

Locations Groningen HQ

2020-today Reshaping

Ook nu blijft NNZ groeien als een multinationaal verpakkingsbedrijf dat klanten in de productie- en industriële markten bedient dankzij een strategie die is gebaseerd op nauwe banden met onze klanten en service, met de nadruk op duurzaamheid en innovatie in alle onderdelen van onze activiteiten. NNZ is al sinds 1922 bezig om zichzelf, de producten en de dienstverlening opnieuw vorm te geven. En dit is nog maar het begin!

100 Jaar NNZ

100 jaar NNZ

NNZ geeft al sinds 1922 opnieuw vorm aan verpakkingen. Niet alleen door innovatieve oplossingen voor onze klanten te creëren. We doen dat ook door de NNZ organisatie voortdurend te vernieuwen. Hoe we dat 100 jaar lang hebben gedaan én blijven doen zie je in de film '100 jaar NNZ' op onze jubileum pagina.

87dad78ea8417d6a5d9de198d48de6b48ff2d002
Soyez informé des derniers développements. Inscrivez-vous à notre bulletin d'information.

"*" Verplicht veld

Comment traitons-nous vos données? Lisez notre déclaration de confidentialité.